Recent Question/Assignment

ASSIGNMENT/ TUGASAN
_________________________________________________________________________
BBPW3103
FINANCIAL MANAGEMENT I
PENGURUSAN KEWANGAN I
MAY SEMESTER 2020
SPECIFIC INSTRUCTION / ARAHAN KHUSUS
1. Answer in Malay or English. /
Jawab dalam bahasa Melayu atau bahasa Inggeris.
2. Number of words : 2500 – 3000 words excluding references. /
Jumlah patah perkataan : 2500 – 3000 patah perkataan tidak termasuk rujukan.
3. Submit your assignment ONCE only in a SINGLE file. /
Hantar tugasan SEKALI sahaja dalam SATU fail.
4. Submit your assignment ONLINE. /
Tugasan ini dihantar secara ONLINE.
5. Submission date : 26 July 2020. /
Tarikh Penghantaran : 26 Julai 2020.
6. This assignment accounts for 60% of the total marks for the course. / Tugasan ini menyumbang sebanyak 60% dari jumlah markah kursus.
ASSIGNMENT QUESTION
PURPOSE
The purpose of this assignment is to enhance learners’ ability to evaluate companies’ performance.
REQUIREMENT
Select any THREE companies listed in the consumer products and services sector, on the Main Market of Bursa Malaysia. Analyse the companies’ financial performance for the year 2019.
The assignment should highlight the following aspects:
• Introduction of the selected companies;
• Calculation of relevant profitability ratios;
• Analysis of the relevant profitability ratios;
• Comparison of the companies’ profitability;
• Write the summary of the assignment.
[Total: 60 marks]
SOALAN TUGASAN
TUJUAN
Tujuan tugasan ini adalah untuk mempertingkatkan keupayaan pelajar menilai prestasi syarikat-syarikat.
KEPERLUAN
Pilih mana-mana TIGA syarikat yang tersenarai dalam sektor produk dan perkhidmatan pengguna, di Pasaran Utama Bursa Malaysia. Analisis prestasi kewangan syarikat-syarikat berkenaan bagi tahun 2019.
Tugasan perlu menekankan aspek-aspek yang berikut:
• Pengenalan tentang syarikat-syarikat yang dipilih;
• Pengiraan nisbah keberuntungan yang relevan;
• Analisis nisbah keberuntungan yang relevan;
• Perbandingan keberuntungan syarikat-syarikat tersebut;
• Tuliskan ringkasan tugasan ini.

[Jumlah: 60 markah]

ATTACHMENT
ASSIGNMENT RUBRICS
BBPW3103 FINANCIAL MANAGEMENT I /MAY 2020
*QN/ *NS CLO Criteria/
Kriteria Weight/ Pemberat Excellent/
Cemerlang Good/
Baik Fair/
Sederhana Poor/
Lemah Unsatisfactory/ Tidak memuaskan Max Marks
4 3 2 1 0
1 1 Introduction of the selected companies. 2.5 Clear and detailed introduction of the companies that covers the companies’ names, establishment year, company size and business activities.
Relevant and adequate financial highlights were given. Clear introduction of the companies that covers the companies’ names, establishment year, company size and business activities.
Relevant, but inadequate financial highlights were given. Brief introduction of the companies that covers the companies’ names, establishment year, company size and business activities.
Irrelevant financial highlights were given. Vague introduction of the companies that covers the companies’ names, establishment year, company size and business activities.
No financial highlights were given. No introduction was given.
10
Pengenalan tentang syarikat-syarikat yang dipilih. Pengenalan yang jelas dan terperinci mengenai syarikat yang meliputi nama syarikat, tahun ditubuhkan, saiz syarikat dan aktiviti-aktiviti perniagaan.
Sorotan kewangan yang relevan dan mencukupi telah diberikan. Pengenalan yang jelas mengenai syarikat yang meliputi nama syarikat, tahun ditubuhkan, saiz syarikat dan aktiviti-aktiviti perniagaan.
Sorotan kewangan yang relevan, tetapi tidak mencukupi telah diberikan. Pengenalan yang ringkas mengenai syarikat yang meliputi nama syarikat, tahun ditubuhkan, saiz syarikat dan aktiviti-aktiviti perniagaan.
Sorotan kewangan yang tidak relevan telah diberikan.
Pengenalan yang kabur mengenai syarikat yang meliputi nama syarikat, tahun ditubuhkan, saiz syarikat dan aktiviti-aktiviti perniagaan.
Tiada sorotan kewangan telah diberikan.
Tiada pengenalan telah diberikan.
1 3 Calculation of relevant profitability ratios for the selected companies. 3.5 All the relevant profitability ratios were computed correctly for each company. Detailed workings were provided. Most of the relevant profitability ratios were computed correctly for each company. Detailed workings were provided. Some of the relevant profitability ratios were computed correctly for each company. Workings were provided. Some of the relevant profitability ratios were computed correctly for each company. No workings provided. No computation of profitability ratios was given. 14
Pengiraan nisbah keberuntungan yang relevan untuk syarikat-syarikat yang dipilih. Semua nisbah keberuntungan yang relevan telah dikira dengan betul untuk setiap syarikat. Jalan kerja yang terperinci diberikan. Kebanyakan nisbah keberuntungan yang relevan telah dikira dengan betul untuk setiap syarikat. Jalan kerja yang terperinci diberikan. Sesetengah nisbah keberuntungan yang relevan telah dikira dengan betul untuk setiap syarikat. Jalan kerja diberikan. Sesetengah nisbah keberuntungan yang relevan telah dikira dengan betul untuk setiap syarikat. Tiada jalan kerja diberikan. Tiada pengiraan nisbah keberuntungan telah diberikan.
1 3 Analysis of the relevant profitability ratios for the selected companies. 4 Clear and detailed analysis and interpretation of the profitability ratios.
Able to provide relevant factors that influence the companies’ performance. Clear analysis and interpretation of the profitability ratios.
Able to provide relevant factors that influence the companies’ performance. Brief analysis and interpretation of the profitability ratios. Able to provide relevant factors that influence the companies’ performance. Vague analysis and interpretation of the profitability ratios. Unable to provide relevant factors that influence the companies’ performance. No analysis of profitability ratios was given. 16
Analisis nisbah keberuntungan yang relevan untuk syarikat-syarikat yang dipilih. Analisis dan tafsiran yang jelas dan terperinci mengenai nisbah keberuntungan. Dapat memberikan faktor-faktor yang relevan yang mempengaruhi prestasi syarikat. Analisis dan tafsiran yang jelas mengenai nisbah keberuntungan. Dapat memberikan faktor-faktor yang relevan yang mempengaruhi prestasi syarikat. Analisis dan tafsiran yang ringkas mengenai nisbah keberuntungan. Dapat memberikan faktor-faktor yang relevan yang mempengaruhi prestasi syarikat. Analisis dan tafsiran yang kabur mengenai nisbah keberuntungan.
Tidak dapat memberikan faktor-faktor yang relevan yang mempengaruhi prestasi syarikat. Tiada analisis nisbah keberuntungan telah diberikan.
1 3 Comparison of the companies’ profitability. 4 Able to identify and explain clearly all the similarities and differences between the three companies in their profitability position.
Able to explain clearly which company had better performance, substantiated with sufficient evidence.
Able to suggest ways to improve the performance of the companies. Able to identify and explain clearly most of the similarities and differences between the three companies in their profitability position.
Able to explain which company had better performance, substantiated with sufficient evidence.
Able to suggest ways to improve the performance of the companies. Able to identify and explain clearly some of the similarities and differences between the three companies in their profitability position.
Able to explain which company had better performance, substantiated with sufficient evidence.
Unable to suggest ways to improve the performance of the companies. Unable to identify and explain any of the similarities and differences between the three companies in their profitability position.
Unable to explain which company had better performance.
Unable to suggest ways to improve the performance of the companies. No comparison was given. 16
Perbandingan keberuntungan syarikat-syarikat tersebut. Dapat mengenal pasti dan menerangkan dengan jelas kesemua persamaan dan perbezaan antara ketiga-tiga syarikat daripada segi kedudukan keuntungan.
Dapat menerangkan dengan jelas syarikat mana yang mempunyai prestasi yang lebih baik, disokong dengan bukti yang cukup. Dapat mencadangkan cara-cara untuk meningkatkan prestasi syarikat. Dapat mengenal pasti dan menerangkan dengan jelas kebanyakan persamaan dan perbezaan antara ketiga-tiga syarikat daripada segi kedudukan keuntungan.
Dapat menerangkan syarikat mana yang mempunyai prestasi yang lebih baik, disokong dengan bukti yang cukup. Dapat mencadangkan cara-cara untuk meningkatkan prestasi syarikat. Dapat mengenal pasti dan menerangkan dengan jelas sesetengah persamaan dan perbezaan antara ketiga-tiga syarikat daripada segi kedudukan keuntungan.
Dapat menerangkan syarikat mana yang mempunyai prestasi yang lebih baik, disokong dengan bukti yang cukup. Tidak dapat mencadangkan cara-cara untuk meningkatkan prestasi syarikat. Tidak dapat mengenal pasti dan menerangkan mana-mana persamaan dan perbezaan antara ketiga-tiga syarikat daripada segi kedudukan keuntungan.
Tidak dapat menerangkan syarikat mana yang mempunyai prestasi yang lebih baik. Tidak dapat mencadangkan cara-cara untuk meningkatkan prestasi syarikat. Tiada perbandingan telah diberikan.
1 1 Summary 1 All relevant key points were clearly summarised and written in a coherent manner. Most relevant key points were clearly summarised, but written in an incoherent manner. Some relevant key points were summarised, but written in an incoherent manner. Irrelevant key points were summarised. No summary was given. 4
Ringkasan Semua isi penting yang relevan diringkaskan dengan jelas dan ditulis dengan cara yang tersusun. Kebanyakan isi penting yang relevan diringkaskan dengan jelas, tetapi ditulis dengan cara yang tidak tersusun. Sesetengah isi penting yang relevan telah diringkaskan, tetapi ditulis dengan cara yang tidak tersusun. Isi penting yang tidak relevan telah diringkaskan. Tiada ringkasan diberikan.
Total 15 60
*QN = Question Number / *NS = Nombor Soalan

Looking for answers ?


Recent Questions